روی ایران تاکسی زورگیری شناسایی پلیس آگاهی

روی: ایران تاکسی زورگیری شناسایی پلیس آگاهی ماشین پراید اخبار حوادث

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز بازار خودرو سه ضربه‌گیر قیمتی ماشین

قیمت گذاری ماشین طی یک دهه گذشته تابع شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور بوده هست؛ به طوری که در برهه ای کمیته قیمت گذاری ماشین تصمیم گیر مهم در این زمینه بوده و د

سه ضربه‌گیر قیمتی ماشین

سه ضربه گیر قیمتی خودرو

عبارات مهم : بازار

قیمت گذاری ماشین طی یک دهه گذشته تابع شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور بوده هست؛ به طوری که در برهه ای کمیته قیمت گذاری ماشین تصمیم گیر مهم در این زمینه بوده و در مقطعی دیگر که با اوج گیری تحریم های بین المللی علیه کشور عزیزمان ایران تلاقی پیدا کرد، شرکت حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و در ادامه آن شورای مسابقه تعیین کننده نهایی قیمت ها شدند. در این بین خودروسازان نیز در کنار دیگر نهادهای قیمت گذاری، هم اکنون بخشی از این وظیفه را به عهده دارند. به این ترتیب در شرایط کنونی که تحریم ها لغو شده است و در دوران پسا برجام قرار داریم، دیگر از کمیته قیمت گذاری و شرکت حمایت خبری نیست و شورای مسابقه در کنار خودروسازان تعیین کننده نهایی قیمت ها هستند.

سه ضربه‌گیر قیمتی ماشین

پیشینه قیمت گذاری ماشین در کشور طی یک دهه گذشته نشان از آن دارد که تا به امروز مراکز متعددی در این زمینه دخیل بوده اند. مراکزی که هر کدام به سبک و سیاق خاصی در قیمت گذاری ماشین فعالیت داشته اند.

بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند که تعدد مراکز تصمیم گیری عملا فرآیند نظام قیمت گذاری را به کلاف سردرگمی تبدیل کرده که پیرو آن مشتریان را تا حدودی از منافع قابل دسترس دور کرده هست؛ ولی شاید دولت دهم با واگذاری این وظیفه خطیر به شورای مسابقه و تولید کنندگان تصور بر این داشته که غائله قیمت گذاری این کالای استراتژیک دیگر ختم به خیر شده، حال آنکه زیاد کردن هر سال قیمت ها نشان می دهد قیمت گذاری از هیچ الگوی واحدی پیروی نمی کند و صرف حمایت از تولید کننده ، قیمت خودروها تعیین می شود. هر ساله با فرارسیدن آغازین ماه های سال قیمت ماشین با دلایلی همچون قیمت ارز، تورم، زیاد کردن قیمت مواد اولیه و… روند صعودی به خود می گیرد. اینکه این روند تا چه سالی ادامه خواهد یافت، مشخص نیست حال آنکه به نظر می رسد ماشین از هیچ نظام واحد قیمت گذاری تبعیت نمی کند.هم اکنون بسیاری از مشتریان از اوضاع قیمت گذاری ماشین در کشور ابراز نارضایتی می کنند؛ چراکه در بی تفاوتی تولید کنندگان نسبت به کیفیت محصولات، تنها قیمت ها روند صعودی دارند. در هر حال آنچه مشخص هست، اعتراض به قیمت گذاری خودروهای تولید داخل در چند سال گذشته تبدیل به سوژه ای تکراری شده است است.

قیمت گذاری ماشین طی یک دهه گذشته تابع شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور بوده هست؛ به طوری که در برهه ای کمیته قیمت گذاری ماشین تصمیم گیر مهم در این زمینه بوده و د

آنچه مشخص است قیمت گذاری ماشین در کشور از هیچ یک از مولفه های بین المللی تبعیت نمی کند و این مساله در کشور عزیزمان ایران بیش از هر چیز تابع سیاست های کلان کشور و در چارچوب حمایت از تولید صورت می گیرد. بر این اساس قیمت گذاری ماشین در کشور عزیزمان ایران کاملا یک مکانیزم دستوری را طی می کند در صورتی که در کشورهای دیگر کمترین اثری از حضور این قبیل مکانیزم ها طی فرآیند قیمت گذاری دیده نمی شود.خودروسازان جهانی براساس مجموعه ای از عوامل داخلی که ناشی از عوامل فنی و تکنولوژیک و عوامل خارجی یعنی فضای کسب وکار و شاخص های اقتصادی و اوضاع قیمت محصولات شرکت های رقیب است به تعیین قیمت ماشین می پردازند.در حالی که خودروسازان داخلی که در یک بازار انحصاری فعالیت می کنند بدون توجه به عوامل تکنولوژیک، مسیر بقای خود را تنها در زیاد کردن قیمت جست وجو می کنند. از این رو در چند سال گذشته، همواره جدالی بر سر زیاد کردن قیمت ماشین در جریان هست. ولی به راستی چه زمانی می توانیم شاهد توقف این روند در تعیین قیمت گذاری ماشین در کشور عزیزمان ایران باشیم.

مسیر قیمت گذاری خودرو

با توجه به قیمت گذاری کنونی ماشین و نارضایتی عمومی که در این زمینه شکل گرفته، بعضی کارشناسان ایده هایی مبنی بر عوض کردن مسیر قیمت گذاری ماشین پیشنهاد می کنند. مسیرهایی همچون تحقق شخصی سازی واقعی در شرکت های خودروساز، اصلاح اوضاع کسب و کار و در نهایت مسابقه پذیری و خلاصی از انحصار کنونی تولید کنندگان.در این ارتباط حسن کریمی، کارشناس صنعت ماشین در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» مکانیزم عرضه و تقاضا را مکانیزمی موثر در قیمت گذاری در عرصه بین المللی می داند و تاکید می کند که در کشور عزیزمان ایران به علت نوسان در پارامترهای تاثیرگذار روی قیمت تمام شده است مانند زیاد کردن قیمت ارز، تورم و… نهادهایی همچون شورای مسابقه جهت مدیریت عرضه و تقاضا وجود دارند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی نمی توان نهادی مانند شورای مسابقه را از مکانیزم قیمت گذاری ماشین از بین بردن کرد، عنوان می کند که بازار خودروی کشور یک بازار انحصاری است و این بازار در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد، با این شرایط اگر بخواهیم شورای مسابقه را از بین بردن کنیم، این امکان وجود دارد که این دو خودروساز مدیریت عرضه را به صورتی پیش ببرند که منافع خودشان تامین شود و در این مسیر ضرر مهم متوجه مشتری و مصرف کننده است.این کارشناس صنعت ماشین به چالش های پیش روی این صنعت اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر صنعت ماشین با چالش های متعددی از قبیل بهره وری پایین، هزینه گردش سرمایه اوج و… زحمت می برد که این پرسشها با بحث قیمت گذاری ماشین رابطه مستقیم دارد. در نهایت اینکه کریمی راهکار برون رفت از شرایط فعلی قیمت گذاری را شخصی سازی می داند.

سه ضربه‌گیر قیمتی ماشین

این کارشناس صنعت ماشین در پاسخ به این پرسش که با توجه به میزان بدهی هایی که در ارتباط با این دو خودروساز مطرح می شود، سرمایه گذاران میل به کمی دارند تا این شرکت ها را خریداری کنند، تاکید می کند: هنگامی که از شخصی سازی دو شرکت خودروساز صحبت به میان می آید، در واقع از مجموعه دارایی های فیزیکی و غیر فیزیکی آنها صحبت می کنیم.نکته قابل توجه در مورد این دو خودروساز، حضور در بازاری است که به صورت هر سال ۳۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و از طرف دیگر کشور عزیزمان ایران جزو ۱۰ کشور نوظهور محسوب می شود که این امکان را دارد تا قیمت تمام شده است کالا را به میزان قابل توجهی کم کردن دهد. این دو مزیت می تواند سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در این دو شرکت ترغیب کند.کریمی در ادامه به این توصیه هم اشاره می کند که جهت اینکه بتوانیم سرمایه گذاران را ترغیب کنیم تا به این مزیت ها توجه کنند، باید به سمتی حرکت کنیم تا از تنش هایی که در عرصه بین المللی وجود دارد کاسته شود.وی ادامه می دهد هنگامی که رتبه فضای کسب و کار کشور براساس آمارهای بین المللی، ۱۲۷ هست، سرمایه گذار داخلی و خارجی اشتیاقی به سرمایه گذاری در کشور ندارد. نخستین قدم جهت اصلاح فضای کسب و کار، برطرف تنش های بین المللی است.

کنترل شاخص تورم؛ ضربه گیر قیمتی

قیمت گذاری ماشین طی یک دهه گذشته تابع شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور بوده هست؛ به طوری که در برهه ای کمیته قیمت گذاری ماشین تصمیم گیر مهم در این زمینه بوده و د

در حالی که کریمی، شخصی سازی را راهکار برون رفت از مکانیزم قیمت گذاری فعلی می داند، مهدی تقوی، اقتصاددان به عوامل دیگری در این میان اشاره می کند.این اقتصاددان اعتقاد هست، جهت اینکه از قیمت گذاری دستوری کالاهایی مانند ماشین فاصله بگیریم و به سمت قیمت گذاری کالاها براساس عرضه و تقاضا حرکت کنیم، ابتدا باید شاخص تورم را کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور عزیزمان ایران در سال هایی تورم ۴۹ درصدی را هم تجربه کرده هست، عنوان می کند که در بحث قیمت گذاری روی کالاها نمی توانیم کشور عزیزمان ایران را با کشورهای اروپایی مقایسه کنیم، لیکن شرایطی که بر اقتصاد این کشورها حاکم است به هیچ وجه با شرایط اقتصادی ما هماهنگی ندارد. وی ادامه می دهد که در مقاطعی اقتصاد کشور عزیزمان ایران تورم ۴۹ و ۴۰ درصدی را تجربه کرده است و در عالی ترین شرایط، شاهد تورم ۸ تا ۱۰ درصدی بوده ایم، این درحالی است که قیمت تورم معقول و منطقی در عرصه بین المللی بین ۳ تا ۴ درصد است.بنابراین در این شرایط تعیین قیمت تنها براساس عرضه و تقاضا و به دور از قیمت گذاری به وسیله نهادها، غیر ممکن است.این اقتصاددان به بازار انحصاری هم به عنوان یکی از موانع تعیین قیمت به وسیله عرضه و تقاضا اشاره دارد و تاکید می کند عرضه و تقاضا زمانی می تواند جهت تعیین قیمت مورد استفاده قرار بگیرد که شاهد وجود انحصار در بازار نباشیم. وجود انحصار باعث می شود تا نیاز به حضور نهادها در قیمت گذاری وجود داشته باشد.تقوی اعتقاد است در کنار دو ضلع مهار تورم و جلوگیری از انحصار، ضلع سومی هم وجود دارد تا مثلث جلوگیری از قیمت گذاری به وسیله نهادها را کامل کند. این ضلع سوم، استفاده صحیح از ابزار تعرفه است.

سه ضربه‌گیر قیمتی ماشین

استفاده صحیح از ابزار تعرفه علاوه بر اینکه می تواند به تنظیم قیمت در بازار براساس عرضه و تقاضا یاری کند این امکان را به وجود می آورد تا اشتغال در داخل کشور از رونق برخوردار شود.بر این اساس سجاد ابراهیمی، اقتصاددان، نیز شاخص مسابقه پذیری را جهت حرکت به سوی قیمت گذاری براساس عرضه و تقاضا بسیار مهم ارزیابی می کند. وی راجع به الزامات عوض کردن مکانیزم قیمت گذاری ماشین و حرکت به سمت قیمت گذاری براساس مکانیزم عرضه و تقاضا عنوان می کند که زیاد کردن مسابقه بااهمیت ترین مولفه در این ارتباط است و تا زمانی که بازار رقابتی نباشد، نمی توان قیمت گذاری را بر مبنای عرضه وتقاضا انجام داد.ابراهیمی با اشاره به اینکه نظام تعرفه ای در عرصه بین المللی جهت صنایع نوپا استفاده می شود، گفت: صنعت خودروی کشور، صنعت نوپا محسوب نمی شود و باید در سال های گذشته برنامه ای جهت از بین بردن تدریجی تعرفه در دستور کار قرار می گرفت تا صنعت ماشین کشور این امکان را بیابد که به تدریج و با کم کردن تعرفه ها توانمندی های مورد نیاز را جهت حضور در بازارهای بین المللی کسب کند.اتفاقی که متاسفانه نیفتاده و شاهد هستیم که صنعت ماشین کشور از بازار انحصاری برخوردار است.

این اقتصاددان داشتن برنامه و نقشه راه مشخص در این زمینه را بسیار حائز اهمیت می داند و عنوان می کند که باید یک برنامه با زمانبندی مشخص را سیاست گذاران در دستور کار قرار دهند، طی این مدت با کم کردن تدریجی تعرفه ها این امکان را در اختیار بنگاه های خودروساز کشور قرار می دهیم تا روند تولید محصولات خود را با شرایط بازارهای جهانی تطبیق دهند.این نقشه راه باید محدود به یک دولت نباشد، بلکه باید فراتر از دولت ها باشد تا با عوض کردن آنها متوقف نشود.

ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که چنانچه خودروسازی کشور نتواند در مدت تعیین شده است محصولات خود را به روزرسانی کند چه راهکاری را باید پیش گرفت، گفت: صنعتی که نتواند محصولات قابل مسابقه با محصولات بین المللی تولید کند، نباید با حمایت های دولتی و انحصار آن را نگه داشت. باید به سمتی حرکت کنیم تا صنایعی مورد حمایت های دولتی قرار بگیرند که دارای مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی هستند.وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که از وی پرسید آیا می توان در شرایط فعلی از ابزاری مانند بورس کالا جهت تعیین قیمت به جای مکانیزم قیمت گذاری ماشین به وسیله شورای مسابقه استفاده کرد، عنوان می کند که بورس کالا جهت محصولی مانند ماشین که در داخل کشور از بازار انحصاری برخوردار است نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد. باتوجه به اینکه بازار انحصاری جهت طرف عرضه، قدرت زیادی ایجاد کرده هست، این امکان وجود دارد تا طرف عرضه بتواند مقررات حاکم را به نفع خود عوض کردن دهد.به عنوان مثال بتواند با نحوه عرضه محصول خود در بورس یا ایجاد تقاضای کاذب قیمت محصول را از حالت واقعی خارج کند و به قیمتی که مدنظرش است برساند. بنابراین در شرایط فعلی با عرضه محصولی مانند ماشین در بورس کالا نمی توان مکانیزم تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا را اجرایی کرد.

دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: بازار | ماشین | مسابقه | قیمت گذاری | سرمایه گذاری | بازار خودرو


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار